Onze Partners Remco, Sjoerd, Peter en Bernard

“Vroeger mocht een accountant geen reclame maken, wij doen dat nog steeds niet.” Peter en Sjoerd knikken bevestigend. “Nieuwe klanten komen via-via, hebben van anderen over ons gehoord.”

Een sterke reputatie

Na 50 jaar heeft Cramer Accountants een sterke reputatie, dat wordt in dit boek door hun klanten bevestigd. Dat ging vanzelf en voelde op geen enkel moment gekunsteld of geforceerd. Maar hoe komt dat? Dat heb ik aan Remco, Sjoerd en Peter gevraagd. Die laatste kwam later bij het gesprek. “Peter is daar niet zo van, dit soort gesprekken voelen voor hem echt als werken.”

Wat Peter voor klanten doet is vanzelfsprekend, daar hoeft geen schijnwerper op. “Eigenlijk geldt dat voor ons allemaal. Wij kennen onze klanten, daar zit onze waarde. We kijken verder dan de cijfers, kennen onze klanten ook als mens. Dat contact hebben we nodig, dat maakt ons werk leuk. Er zijn klanten die ik zo iedere drie weken even bel, op weg naar huis in de auto. Niet uit klantenbinding, gewoon omdat ik wil weten hoe het met ze gaat.” Remco nuanceert. “Dat geldt niet voor alle klanten, met de meeste hebben we gewoon een zakelijke relatie, die spreken we minder vaak.”

Remco, Sjoerd en Peter: ze doen gewoon hun werk, althans dat vinden ze zelf. “We zijn niet van ’t vergaderen. Als er iets is lopen we bij elkaar binnen. Zo werken we ook samen met onze medewerkers. Dat zijn stuk voor stuk professionals en houden net als wij van hard werken. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt, daar hoeven wij niet met een zweep achter te staan. Vroeger met mijnheer Cramer was het heel hiërarchisch. Hij was de baas en delegeerde. Toen Bernard het roer van hem overnam is dat veranderd. Minder dwingend, maar wel ambitieus. Hij wilde vooruit.”

“Innoveren, door Bernard heeft Cramer Accountants echt een sprong vooruit gemaakt. En keuzes maken, wat doen we wel en wat doen we niet? We zijn bijvoorbeeld geen controlepraktijk, daar hebben we bewust voor gekozen. Daar hebben we de klanten niet voor en je moet als kantoor aan zoveel regelgeving voldoen dat het qua investering niet loont. Qua automatisering hebben we het goed geregeld, dat traject heeft Bernard in gang gezet en Sjoerd heeft het stokje van hem overgenomen.

Bernard woont inmiddels in Frankrijk en kijkt mee van een afstand. Richting toekomst, die drive hebben ze bij Cramer Accountants nog steeds. Ze lopen niet voorop, maar hebben hun zaakjes wel heel goed op orde. “Vroeger zaten er vier mensen fulltime de boekhouding van onze klanten in te kloppen. Nu nog één medewerker twee dagen per week. Wat wij voor klanten doen is veranderd, veel meer meedenken. Accountancy, belastingadvies en estate planning. Dat laatste is een waardevolle aanvulling, het maakt ons aanbod compleet.”

“We hebben klanten die hier als startend ondernemer zijn binnengekomen, daarna is hun bedrijf gegroeid en nu nemen ze afscheid, dragen ze de zaak over aan hun opvolgers. Dat past bij ons, die hechte band. Adviseren, een echte vertrouwensrelatie. Dat zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Graag wat ons betreft.”