Kees-Jan Hoogeveen
Mare
“We geven onze klanten inzicht – insights – in wat een doelgroep belangrijk vindt. Dat kan over van alles gaan. Over eenzaamheid, huwelijksdwang, enz. Maatschappelijke thema’s. Maar ook over hoe de doelgroep naar een nieuw product kijkt of naar een reclamecampagne. We zitten vaak aan de voorkant van ideeën, proefballonnetjes en concepten.” Kees-Jan is afgestudeerd psycholoog, ging aan ’t werk als marktonderzoeker bij MARE en sinds 2010 is hij mede-eigenaar.
“Een management buy-out, samen met drie collega’s. De oprichter was op leeftijd, had zin in iets anders. Wij zijn er toen ingestapt en MARE werd op ongeveer hetzelfde moment uitgeroepen tot onderzoeksbureau van het jaar. Een droomstart! Wat ons bijzonder maakt? We kijken naar de inhoud, niet naar cijfers. We praten met de doelgroep, 1-op-1 of in groepen. Op locatie of bij ons op kantoor, sinds kort in Sloterdijk. Lekker bedrijvig, het gebied is in ontwikkeling, dat past bij ons.”
“Voorheen hadden we ons kantoor in een kerk in Amsterdam-Zuid. Mooi, maar het werd te klein, de airco was gammel, we hadden totaal geen zonlicht én alleen maar expats om ons heen. Het nieuwe pand in Sloterdijk is groter, past beter bij MARE en bij onze toekomstplannen. We zitten hier met een club van 24 marktonderzoekers en trendwatchers. Psychologen zoals ik, bedrijfskundigen, sociologen en mensen met een communicatieachtergrond.”
“Er is geen gespecialiseerde Hbo-opleiding voor wat wij doen. Interesse in mensen en wat hen beweegt, dat is wat wij delen. Naast marktonderzoek is daar trendwatching bijgekomen. Verder kijken, voorbij de horizon, naar wat gaat komen. Een nieuwe dienst en door onze klanten heel goed ontvangen. De derde pijler is zelf concepten uitwerken, op basis van wat wij gezien of gehoord hebben. Die vraag kregen we van onze klanten. Zo zijn we voortdurend in beweging. Leuk, maar de nadruk ligt op marktonderzoek, dat is waar we groot mee zijn geworden.”
“Interviewen, vragen stellen. We gaan naar mensen toe, brengen ze ergens samen, ontvangen ze hier in Sloterdijk én we maken gebruik van beeldbellen. Waar mogelijk laten we klanten meekijken bij de interviews, hier in Sloterdijk vanuit een aangrenzende kamer of via een livestream. De relatie met klanten is intens, we weten alles over hun business en veel over hen. Ja, ik geniet van mijn werk en het is sinds ik partner ben alleen maar leuker geworden.”
Na de overname in 2010 zijn we bij hetzelfde accountantskantoor gebleven, maar zij werden te groot voor ons en wij te klein voor hen. In diezelfde periode maakte ik kennis met Remco, na afloop van een cricketwedstrijd. Dat klikte zo goed dat ik hem bij mijn partners heb geïntroduceerd. Nu werken we alweer jaren samen. Cramer is onze accountant en de administratie wordt gedaan door een ander kantoor. Dat gaat prima samen. Remco is relaxed, weet waar hij over praat en adviseert ons.”
“Afgelopen oktober is er een partner uitgestapt, daar heeft Remco ons bij geholpen. En Peter, hij adviseert ons op fiscaal gebied. Aardige vent én hij houdt van lekker eten. Hij is trouw luisteraar van Mangiare, het lekkerste programma op de radio. Ik kan het weten, want mijn vrouw werkt daaraan mee. De gerechten die in het programma besproken worden zijn bij ons thuis in de keuken klaargemaakt.” Niet belangrijk voor dit verhaal, maar wel een leuk weetje.