Frank Kup
SII Netherlands

“We hebben hier in 2002 de binnenste landingsklep van de Airbus ontwikkeld, 80.000 uur engineering.” De vliegtuigindustrie is big business. Frank kan het weten, het is al jaren zijn vakgebied. Eerst als ontwerper en sinds 2002 als directeur/ondernemer. Hij heeft 45 engineers in vaste dienst. “Dat lijkt veel, maar in de markt zijn we een te kleine speler om zelfstandig te kunnen opereren.”

“Airbus bijvoorbeeld, is een belangrijke opdrachtgever. Zij werkten eerst met 500 engineering suppliers. Dat aantal hebben ze teruggebracht naar 10 key suppliers. Maar die moesten wel aan de voorwaarden van Airbus voldoen: actief in drie Airbuslanden en een minimale turnover van 50 miljoen, op jaarbasis. Daar konden we bij lange na niet aan voldoen, mede daarom hebben we ons in 2005 aangesloten bij Rücker Aerospace GmbH in Duitsland. Rücker Aerospace is in 2014 overgenomen door SII, dus nu heten we SII Netherlands.”

Frank kent zijn wereld, zo is hij ook directeur/ondernemer geworden. “Ik kwam hier werken in 1999, als ontwerper en later als salesmanager. Daarvoor had ik bij o.a. Fokker, Daimler, SABCA, Dornier en Boeing gewerkt. We kwamen in 1999 terug naar Nederland. Het plan was om een half jaar hier te blijven en dan weer terug naar Amerika te gaan. Dat is anders gelopen. We kregen kinderen, mijn vrouw wilde hier blijven én de toenmalige directeur zag de waarde van mijn netwerk.”

“Door mijn jaren in de branche kende ik heel veel mensen, all over the world. Dat heeft ons grote opdrachten opgeleverd, en nog steeds. We waren onderdeel van INCAT en in 2002 heb ik met drie collega’s de Aerospace divisie van hen overgenomen, een management buy-out. We gingen verder als Silver Aerospace en hebben ons in 2005 aangesloten bij Rücker Aerospace GmbH, een bijzondere club, daar kan ik wel een boek over schrijven.”

Rücker Aerospace werd in 2014 overgenomen door SII en sinds die tijd is Frank managing director van SII Netherlands. “SII is een van oorsprong Franse organisatie, met 10.000 mensen en actief in 20 landen. Het is goed om daar onderdeel van te zijn, maar we moeten wel onze eigen broek ophouden. Dat doen we met tekenen, certificeren en detacheren. Die drie activiteiten zijn qua omzet ongeveer gelijk verdeeld en we werken zo’n 70% voor de luchtvaartindustrie.”

“We staan er heel goed voor. De orderportefeuille is goed gevuld en ook intern draait het lekker, met goede mensen. Tekenen doe ik allang niet meer, ik ben zo’n 50% van mijn tijd in het buitenland, bij klanten. Prima, ik heb altijd al ondernemer willen worden. Vliegtuigen zijn altijd mijn passie geweest, maar ik kom uit IJmuiden, dus het hadden ook boten kunnen zijn. Daarom is het wel leuk dat we nu gaan tekenen voor een scheepswerf in Amsterdam-Noord, die bouwen van die superdeluxe jachten, zoals dat schip van Bill Gates.”

“Cramer? Die werden in 2002 onze accountant. Van 2005 tot 2014 moesten we – gedwongen door Rücker – naar een andere accountant, maar na de overname door SII ben ik snel weer teruggegaan. Sjoerd doet de zakelijke kant, verzorgt de rapportages naar Frankrijk. We zijn samen naar het hoofdkantoor van SII in Parijs geweest, om afspraken te maken met hun financiële mensen. En Peter doet privé mijn belastingaangifte. Ja, ik ben dik tevreden. De Boeing 737 Max? Daar hebben we gelukkig niets mee te maken.”